Digitaliserad värdekedja från produktion till kund

Fjärrvärmen är en viktig del av Sveriges energisystem. Den värmer landets fastigheter och hushåll med en säker och trygg leverans samtidigt som kraftvärmen bidrar till lokal elproduktion. I det framtida energisystemet konvergerar energislagen samtidigt som kunderna kommer att ha en ännu viktigare roll genom att optimera sin energianvändning och agera som decentraliserade energilager.

En digitaliserad värdekedja från produktion till kund är en viktig del för omställningen till en fossilfri fjärrvärme.

Samverkan för hög leveranssäkerhet

Det digitaliserade fjärrvärmesystemet utgörs av en hög leveranssäkerhet även vid bristsituationer som kan uppstå vid till exempel extrema väder eller större produktionsproblem. Fjärrvärmesystemets dynamik i realtid fördelar tillgänglig värme vid en bristsituation utan att det påverkar kundens inomhusklimat samtidigt som kraftvärmen kan stödja elsystemet vid eventuella extremsituationer.

I det framtida fjärrsystemet samverkar energibolagen och kunderna ännu mer än idag och även då är det självklart att kundernas uppvärmning ska vara bekymmersfri och att de enkelt ska kunna välja önskat inomhusklimat.

 

Vad är Intelligy Solutions?

Utvecklat av fjärrvärmebolag för fjärrvärmebolag och deras kunder

Intelligy Solutions är Stockholm Exergis egenutvecklade lösning som styr, optimerar och tjänstefierar energisystemet hela vägen från produktion och distribution till kundens fastighet. Lösningen  bidrar till en mer hållbar stad genom digitalisering och hållbara energisystem.

Intelligy Solutions är utvecklad för att ta vara på energibolagens unika möjlighet att vara drivande i omställningen till en hållbar stad genom digital transformation och tillhandahålla hållbara energisystem i nära samverkan med kunderna.

Digital styrning och optimering av fastighetens inomhusklimat

Intelligy Solutions erbjuder tjänster till fastighetsägare att på ett smart sätt styra och optimera fastighetens energiförbrukning för att få ett önskvärt inomhusklimat samtidigt som värmeanvändningen blir effektiv. Styrningen görs ur ett systemperspektiv och det innebär att hela energileveransen kan optimeras utifrån ett hållbarhetsperspektiv och en effektivare resursanvändning. Till exempel så använder över 2000 kundfastigheter i Stockholm idag tjänsten Värmeoptimering som förbättrar komforten i lägenheterna och energieffektiviserar fjärrvärmeanvändningen med upp till 10 procent.

10 000 uppkopplade kunder

Stockholm Exergi har Sveriges största implementation av digitaliserad fjärrvärme och fjärrkyla med möjligheten att optimera produktion samt styra konsumtion och effekt. I dag har ungefär 10 000 fastigheter kopplats upp för effektstyrning och ny teknik för insamling av data.